Ilustrační obrázek

Golfovézprávy.cz > Rady a návody > Jak začít s golfem >

Cvičná rána není cvičný švih

10. 09. 2014    Redakce  |  Hodnocení 0 *  |  Pro pokročilé

I když se to zdá jasné, občas některým hráčům dělá problémy rozlišovat mezi cvičnou ranou a cvičným švihem. Přitom důsledky jejich provedení na hřišti jsou diametrálně odlišné. Možná je proto načase si zopakovat, co je co a co se smí - a za co vás rozhodčí potrestá.



Cvičný švih

Možná za zmatení některých hráčů, kteří od sebe cvičnou ránu a cvičný švih těžko rozlišují, může fakt, že v pravidlech golfu není definovaný ani jeden z těchto pojmů. Přesto je rozdíl mezi nimi zásadní. Při cvičném švihu hráč nemá v úmyslu míč hrát, ale jen si chce nanečisto vyzkoušet, jak svou příští ránu zahraje. Někdy také hráči švihají, aby se rozcvičili (pokud před hrou nestihli driving) nebo aby si ukrátili čas, když musí na hřišti čekat.

Obecně je cvičný švih ve hře povolený a můžu si jich dát, kolik jen budu chtít, pokud nebudu nepřípustně zdržovat hru (viz poznámka 1 u pravidla 7-2: "Cvičný švih není cvičná rána a hráč jej může provést kdekoli, pokud při tom neporuší Pravidla."

Výjimky se nicméně najdou - např. si nebudu smět dát cvičný švih v bunkeru nebo vodní překážce, protože se tím podle pravidla 13-4 pravděpodobně dotknu holí půdy nebo vody nebo se dopustím zkoušení stavu překážky, což mě bude stát dvě trestné rány (v jamkovce ztrátu jamky).

Cvičná rána

Cvičná rána je zasažení míče s úmyslem ho odehrát, ale bez toho, aby se mi rána počítala v rámci hraného kola. Tedy jednoduše - například jsem špatně zapatoval nebo zahrál nepřesný chip, takže si po dohrání jamky položím míč zpátky a zkusím zahrát ránu ještě jednou. Na rozdíl od cvičného švihu smím provádět cvičné rány jen za určitých okolností. Za jakých, řeší pravidla golfu - konkrétně pravidlo 7.

Když se budeme soustředit jen na cvičení během kola (zjednodušeně poté, co jsme odpálili drive na první jamce), je hraní cvičné rány úplně zakázáno během hraní kterékoli jamky. Po jejím dohrání existují výjimky, kdy je cvičení povoleno. Smíme tedy pouze patovat nebo přihrávat (chip, pitch, ...):

  • na greenu poslední zahrané jamky nebo poblíž něj (tady je slušností počkat, až dohraje celý flight),

  • na cvičném greenu nebo poblíž něj (tady pozor - to neznamená, že si mezi jamkami zaběhnu na driving nacvičit patování. Cvičný green můžu využít jen pokud leží v přiměřené vzdálenosti od jamky, kterou jsme dohráli nebo ke které jdeme. Jinak budu opět nepřípustně zdržovat a dostanu trest),

  • na odpališti následující jamky nebo poblíž něj.

I tady existují výjimky z výjimek. Cvičnou ránu totiž ani při splnění uvedených podmínek nesmím hrát z překážky a samozřejmě nesmím zdržovat.

Omylem zahraný míč

Určitě se vám nebo někomu ze známých už stalo, že jste si dávali cvičný švih příliš blízko míče a omylem si do něj "drbnuli". Takový úder do míče nelze považovat za ránu, protože podle definice je rána "pohyb holí směrem dopředu provedený s úmyslem udeřit míč a uvést jej do pohybu". Tady ale úmysl chybí, a tak hráč musí postupovat podle pravidla 18: "míč v klidu se pohne". Výsledkem je, že si připočte jednu trestnou ránu a míč vrátí na původní místo.

Beztrestně tak můžete takovéto faux pax udělat jen na odpališti, dokud není míč uvedený do hry. Jednoduše míček vrátíte na týčko a zkusíte to příště lépe. :)

Několik mýtů o cvičném švihu

Během let se mezi hráči ustálily některé mýty, které nemají reálný podklad nebo jsou zkreslením toho, jak je to v pravidlech míněno doopravdy. Patří sem například následující:

  • cvičný švih na týčku: není pravda, že cvičný švih nesmíte provádět přímo na odpališti. Pravidla to nezakazují, takže jediný, kdo by vám to zakázat mohl (a někdy to i dělá), jsou místní pravidla daného hřiště. Cílem ale v takovém případě obvykle není péče o pravidla golfu, ale o trávu samotnou.

  • uklizení drivingového míče: není pravda, že nesmíte z hřiště odklidit drivingový míč, který se tu nějak ocitl (obykle tam, kde jamky vedou okolo dopadiště DR). Vždy se posuzuje úmysl i provedení rány. Takže pokud jednoruč cvnknu do drivingového míče, abych ho z fairwaye uklidil směrem k driving range, je to v pořádku. Výslovně to zmiňují rozhodnutí o pravidlech golfu (rozhodnutí 7-2/5). Pokud bych ale chtěl využít situace a drivingový míč odpálit perfektně provedeným pitchem, půjde o cvičení a tím i porušení pravidel.

  • uklizení cizího míče: není pravda, že nesmíte odpálit míč jiného hráče, který onen hráč ztratil a vy jste ho náhodou následně objevili. I tady se posuzuje úmysl - pokud jste vedeni zdvořilostí a nemáte v úmyslu si zahrát tréninkovou příhru, nejde o cvičení (opět to řeší rozhodnutí, konkrétně rozhodnutí 7-2/5.5).


O serveru  |  Kontakt  |  RSS  |  Facebook  | Twitter  | G+  | Mapa serveru


Chronomag.cz

Fotonmag.cz

Designportal.cz

Golfovezpravy.cz



Kontakt  |  RSS  |  Facebook  | Twitter