Ilustrační obrázek - Green Příprava

Golfovézprávy.cz > Rady a návody > Jak trénovat >

Bolí vás při golfu záda?

30. 09. 2011    Redakce  |  Hodnocení 0 *  |  Pro pokročilé

Bolesti zad jsou u golfistů nejčastějším zdravotním problémem. Důvody jsou nasnadě - na rozdíl od jiných sportovců nejsou golfisté jen vytrénovaní mladíci, často hrajeme bez rozcvičení a golfový švih sám o sobě je pro tělo velmi nepřirozený. Hrát kvůli tomu ale nepřestaneme - tak se pojďme podívat, jak se bolesti vyvarovat.



Důvody bolesti zad

Golfový švih je pro dolní část zad velmi traumatizující. Nejčastější příčinou bolestí zad je špatný švih a jeho neustálé opakování. V kombinaci se špatným životním stylem a vadným držením těla je pravděpodobné, že obtíže se zády, které mohou skončit až výhřezem ploténky, přijdou velmi brzy.

Ilustrační obrázek - Lidé na golfuGolfový švih vyžaduje rotační pohyb a ten je pro většinu lidí velmi nepřirozený, zejména pak pro ty se sedavým způsobem života. Golfista, který celý den sedí, má svaly na zádech stažené a po náhle provedeném švihu bez rozcvičení může lehce dojít k úrazu zad.

Ke zranění nedochází jen při provádění švihu, ale často i při ohýbání se pro míč nebo zvedání a nošení bagu. Ti, kteří nosí svůj bag na zádech, mají dvakrát častěji obtíže se zády a současně mají častěji problémy s jinými částmi těla - například s loktem nebo ramenem. Tolik tedy k tomu, jak je nošení bagu zdravé! :)

Jak cvičit

Někteří hráči jsou k bolestem zad náchylnější, protože nemají dostatečný svalový korzet. Jjeich svaly v dolní části zad jsou málo posílené a tělo není připravené na velkou zátěž páteře, což je problém především u amatérských hráčů. Ve statistikách se udává, že až 80 % amatérských golfistů mělo někdy problém se zády.

Při cvičení svalů nejde jen o posílení určitých skupin zádových svalů. To je samozřejmě také důležité, ale svaly celého těla se musí cvičit v rovnováze. Na to jsou vynikající stabilizační cvičení. Těmito cviky golfista posiluje také vnitřní svaly, které stabilizují trup a absorbují velkou sílu při švihu nejen se zády, ale i s jinými klouby a úpony.

O nutnosti cvičení a protažení svalů jsme si tedy řekli, ale hlavní zlozvyky, které v dlouhodobé hranici jsou příčinou vyhřezlé plotýnky a vážných zdravotních problémů, jsou dva:

  • Ilustrační obrázekšpatné sezení a
  • ohýbání.

Po mnoha letech vadného sezení nebo ohýbání ploténky postupně degenerují a vyhřeznou.

Prevence bolestí zad

Obecně většinou stačí jen 2-3 dny volna bez zátěže a bolesti zad ustoupí. Pokračovat v hraní s bolestí obtíže pouze zhorší a doba léčby se prodlužuje. Aplikujeme suché teplo, můžeme použít řadu mastí proti bolesti zad, lze kombinovat s léky proti bolesti. Tato léčba nám pomůže zbavit se akutních problémů, ale nejdůležitější je odstranit příčinu, kvůli které bolesti vznikly, jinak se problémy se zády vrátí zpět.

Pokud odstraníme příčinu a zbavíme se zlozvyků, tak se zdravotní stav zlepší a problémy odezní. Cvičení je v léčbě bolestí zad velmi důležité, doporučuje se cvičit minimálně 3x v týdnu.

Cviky by měly být nejen na posílení a protažení zádového svalstva, ale také bychom měli do cvičení zařadit cviky balanční a stabilizační. Tyto cviky mají dlouholetou tradici, první zmínky o nich pocházejí již 900 let před naším letopočtem z Asie - jejich základem je jóga nebo tai chi. Pokud bolesti přetrvávají 2-4 týdny, nemělo by se již déle vyčkávat a postižený by měl navštívit lékař či fyzioterapeuta.

Rozcvičte se před hrou

Předtím, než začnete hrát, je třeba svaly rozehřát a protáhnout. Rozcvičení ráno před golfem a těsně před hrou je účinnou prevencí bolestí zad. Mezi základní rozcvičení patří cviky s holí za zády s rotací trupu. Tímto cvičením protahujeme zádové svaly. Nesmíme zapomenout také na protažení svalů zadní skupiny, které se zády velmi úzce funkčně souvisí. Na závěr si dáme několik cvičných volných švihů, aby bylo tělo připravené na pozdější již ostrý švih.

Základním cvičením je strečink zádových svalů. Pokud víme, že jdeme na golf, můžeme začít s protahováním již doma nebo v práci, cvikem na protažení zádového svalstva vsedě: sednout si rovně na židli, levou ruku otočíme za sebe, tím dosáhneme rotace těla. Pravou rukou se chytíme na zevní straně opačného kolene a v tomto postavení vydržíme 10 sekund. Poté provádíme cvik na opačnou stranu.

Na co dát pozor

  • Ilustrační obrázek - VlajkaMezi jednotlivými míčky na drivingu je dobré přerušit hru, protáhnout se, narovnat, stejně tak u cvičného puttování.
  • Nejlépe nenosit bag, pokud ano, tak ne pouze na jednom rameni, ale mít popruhy přes obě ramena.
  • Nebýt při hře v napětí (ano, víme, že je to těžké!). Napětí a stres jsou velmi častou příčinou bolestí zad, svaly jsou při stresu lehce zranitelné (žádný stres, golf je jen hra). 
  • Také nespěchejme hned jít hrát. Golf jako všechny sporty vyžaduje správné zahřátí, udělejme si čas se protáhnout před hrou.
  • Při zvedání míče nebo bagu se neohýbat celý, ale ohnout se v kolenou s rovnými zády. Opakovaný předklon je recept na bolesti zad.
  • Vyvarovat se špatně vedenému švihu, poučit se od profesionálních trenérů a sledovat švih profesionálních hráčů.
  • Nehrát s holemi, které nám nevyhovují (jsou příliš dlouhé nebo krátké, moc tvrdé nebo flexibilní).

Závěrem

Každý, kdo má problémy se zády, by si měl uvědomit příčinu svých obtíží. Pokud jste díky tomuto článku pochopili důvody vzniku bolestí zad, můžete tím minimalizovat možnost vniku obtíží a umožnit, abyste měli co největší požitek ze hry. Základy problémů se zády si každý položil již mimo golf - svým špatným držením těla a nedostatečným cvičením svalů. Tak vzhůru na cvičení, začít není nikdy pozdě.

Článek byl převzat z časopisu Golf&Style (redakčně zkráceno).


O serveru  |  Kontakt  |  RSS  |  Facebook  | Twitter  | G+  | Mapa serveru


Chronomag.cz

Fotonmag.cz

Designportal.cz

Golfovezpravy.cz



Kontakt  |  RSS  |  Facebook  | Twitter